Ønsker du å jobbe med kostnadsestimering i betydningsfulle samferdselsprosjekter?
Nye Veier er et 100 prosent statlig eid aksjeselskap under Samferdselsdepartementet, etablert i 2016 som en slank, effektiv og spesialisert byggherreorganisasjon. Oppdraget er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier og prioritere prosjektene ut ifra samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Målet er å redusere reisetid, knytte sammen bo- og arbeidsregioner og redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken.
Nye Veier har 185 dyktige medarbeidere og har siden oppstarten åpnet mer enn 120 km trafikksikker vei. Porteføljen ble utvidet i 2021, og regjeringen sier i den nylig fremlagte Nasjonal transportplan 2025-2036 at det fortsatt er behov for en innovativ byggherreorganisasjon som Nye Veier.
Nye Veier satser på helhetlig planlegging og utbygging, bygging av lengre veistrekninger om gangen, tidligere involvering av entreprenør og bruk av ny teknologi, materialvalg og prosjektmetoder. Selskapet har hovedkontor i Kristiansand og lokale kontorer knyttet til utbyggingsprosjektene. For mer informasjon se; www.nyeveier.no
Nye Veier har som strategi å oppnå mer vei for pengene, samtidig som vi skal være den mest effektive organisasjonen for planlegging, utbygging og drift innen samferdsel. Vi skal ta et tydelig samfunnsansvar og styrke vårt arbeid med HMS, og i tillegg ta en lederrolle innen miljø og klima innenfor samferdselssektoren.
For at vi skal kunne nå våre mål, trenger vi Seniorrådgiver/Rådgiver estimering og kalkulasjon.
Rollen (ene) kan utføres fra ett av våre kontorer i følgende byer: Kristiansand (hovedkontor) og Trondheim.
Dine nye ansvarsområder
I rollen som Seniorrådgiver/Rådgiver estimering og kalkulasjon vil du utarbeide kostnadsestimater som er et viktig grunnlag for prosjektenes og selskapets beslutninger og styring gjennom alle faser, fra konseptvalg til ferdigstillelse. Dette innebærer å sikre at estimatene er i tråd med selskapets metodikk og prosesser, samt å anvende verktøy for kostnadsestimering og usikkerhetsanalyse. I dette arbeidet er kommunikasjon og samarbeid, både innad i estimerings- og økonomiteamet, prosjektteamet, samt med eksterne, avgjørende.
Du vil bidra til kontinuerlig forbedring av kostnadsestimeringspraksiser, og vil samarbeide tett med fagansvarlige for å sikre at arbeidet følger beste praksis innen fagområdet. I tillegg vil du bistå prosjektsjefene med vurderinger av entreprise- og endringskalkyler, noe som er avgjørende i samhandlings- og gjennomføringsfasen av prosjektene.
For å jevnlig kunne forbedre arbeidsflyten og nøyaktigheten i kostnadsestimering vil ad hoc-rapportering og å holde seg faglig oppdatert også være en del av dine ansvarsområder.
Stillingen tilhører enheten Økonomi, finans og virksomhetsstyring og rapporterer til Leder for Prosjektstyring, Controlling og Estimering. Vi er en avdeling med 17 medarbeidere som befinner seg på ulike lokasjoner hos Nye Veier. Våre hovedområder inkluderer controlling, prosjektstyring, og kostnadsestimering.
Kvalifikasjoner og personlige egenskaper
For å lykkes i denne rollen er det en fordel med erfaring fra entreprenørbransjen eller andre relevante aktører. Det er også en fordel med gode IT-ferdigheter (f.eks. Excel, BI-verktøy osv.) og en god forståelse av prosesser, prosjektledelse og estimeringsfaget.
Personlige egenskaper som proaktivitet, struktur, og en positiv innstilling vil styrke teamet og bidra til et produktivt arbeidsmiljø. Din selvstendighet, ansvarsbevissthet, og gode samarbeidsevner vil fungere perfekt i tverrfaglige team. Teknologiforståelse og analytiske ferdigheter er også viktige for å kunne tolke data og omdanne dem til innsikt og gode estimater.
Vi tilbyr
Nye Veiers verdier er: fornyer, forbedrer, forsikrer. Du vil ta del i et kunnskapsdelende og kompetent miljø med ledere og fagpersonell fra ulike bransjer og sektorer. Du vil arbeide i et selskap som gjennomfører store, spennende og samfunnsnyttige prosjekt og arbeidsoppgaver.
Nye Veier er stolte av å være tilknyttet sertifiseringsordningen Likestilt arbeidsliv! Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Nye Veier har som policy å tilby markedsbasert lønn, innskuddspensjon, gode personalforsikringer, gode utviklingsmuligheter og fleksibel arbeidstid.
Søknadsinformasjon
Vi ønsker at du søker på stillingen med egen CV og søknadstekst. Det kan bli utført en bakgrunnssjekk i forkant av eventuell ansettelse. Alle henvendelser behandles konfidensielt inntil søknadsfristens utløp.
Når du søker jobb i Nye Veier, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt.
Nye Veier samarbeider med Jefferson Wells i søknadsprosessen, ta kontakt ved:
Siri Aulund: 478 00 825 / siri.aulund@jeffersonwells.no
Nøkkelord | Estimering, Kalkulasjon, Infrastruktur, Vei, Kostnadsestimering |
Bransjekategori | Ingeniøryrker |
Bransje | Annet |
Alternativ bransjekategori | Økonomi / Regnskap |
Alternativ bransje | Økonomi / Finans |